Dat kan niet.

Het is voor politie en justitie illegaal om deze informatie te verstrekken. (wat af en toe toch gebeurd) En het is voor jou illegaal om deze gegevens proberen te achterhalen.

De filosofie hierachter is vrij simpel: Iemand heeft een fout begaan en is daardoor gestraft door de rechterlijke macht. Na de straf te hebben volbracht mag die persoon opnieuw beginnen in de maatschappij. Dit wordt gedaan omdat mensen die ooit eens een fout hebben begaan door diezelfde maatschappij eeuwig daarvoor worden gestraft. (er reken erop dat dit gebeurd, zeker door sensatiezoekers)

Toegevoegd na 5 minuten:
Dit wordt gedaan omdat mensen die ooit eens een fout hebben begaan NIET door diezelfde maatschappij eeuwig daarvoor worden gestraft.

Dat is de juiste zin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

niet..persoonsgegevens worden niet vrijgegeven..
je zal de persoon op zijn blauwe ogen moeten geloven..
dus gewoon vragen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan niet zomaar.

Wat je kan proberen is de naam van degene in google intypen, eventuele rechtzaken kunnen dan misschien naar voren komen, als het om iets bekends ging.

Je kunt ook naar het politiebureau gaan en navragen, ik weet alleen niet zeker of ze dat doen. Ik denk dat je speciale aanvraag dan moet doen met een hele goede reden.

Toegevoegd na 56 seconden:
Of natuurlijk, want marion61 zegt, gewoon vragen. Maar of je een eerlijk antwoord krijgt weet je maar nooit. Soms moet je iemand maar vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen ik als invalkracht op een middelbare school ging werken, moest ik een "verklaring van goed gedrag" (ik weet niet of dit de juiste term is) halen bij de gemeente en die aan die school geven. Ik weet niet of je als particulier zo'n verklaring zonder meer aan iemand kunt vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op basis van de privacywetgeving zijn burgers gerechtigd om de gegevens die over hen persoonlijk zijn opgenomen in registers in te zien. Hiervoor moet in de regel wel een schriftelijk verzoek worden ingediend. Er kunnen leges worden gevraagd voor de onkosten en er mag meestal geen kopie worden gemaakt. Op deze wijze kan iemand bijvoorbeeld controleren of na verloop van een aantal jaren veroordelingen uit het verleden uit het register gewist worden.
Het is voor een burger niet toegestaan vrijelijk de bestanden in te zien. Men mag alleen zijn eigen gegevens inzien, en niet die van anderen. In verband met lopende onderzoeken kan inzage in politieregisters beperkt worden.
Amadea
13 jaar geleden
Dat kun je controleren als je daartoe bevoegd bent. Dus niet als particulier.